Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Analýza námětů na experimentální činnost v učebnicích chemie pro ZŠ
Špísová, Klára ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Beneš, Pavel (oponent)
Cílem diplomové práce je analýza experimentálních aktivit v učebnicích chemie pro základní školy. Jsou zkoumány typy aktivit a jejich zařazení do fází výuky, kognitivní náročnost. Analýza zahrnuje nejvíce používané učebnice chemie - učebnice nakladatelství Fortuna: Základy chemie 1, 2 a Základy praktické chemie 1, 2. Dále učebnice nakladatelství Nové školy, Fraus a Taktik pro 8. a 9. ročník. Všechny učebnice obsahují náměty na praktickou činnost, nejvíce jich je v učebnicích ZCH, FR a NŠ. V učebnicích chemie jsou identifikovány různé typy aktivit, jako samostatná činnost žáka, pozorování demonstrace učitele, laboratorní práce, sledování videa, obrázků a řešení úkolů. Nejčastěji se vyskytuje samostatná činnost žáka a pozorování demonstrace učitele. Učebnice FR a T nabízejí také interaktivitu prostřednictvím videí. Praktické náměty se zaměřují především na expoziční fázi výuky. Co se týče rozvoje kognitivních operací, úlohy v učebnicích chemie se zaměřují na nižší operace, jako je zapamatování, porozumění a aplikace. Vyšší operace, zejména rozvoj tvorby, byl především v učebnicích pro 8. ročník. Učebnice nakladatelství NŠ měly vyrovnané zastoupení pro oba ročníky.
Hodnocení vizuálních reprezentací využitých v učebnicích chemie pro ZŠ v tématech kyselin, zásad a neutrlizace
Krumlová, Eliška ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Bílek, Martin (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na analýzu vizuálních komponentů využitých v učebnicích chemie pro základní školy v České republice v tématu kyselin, zásad a neutralizace. V první části práce je věnována pozornost teorii učebnic, jejich vývoji, výzkumu a trojím reprezentacím využívaných v chemii. V dalších částech jsou popsány cíle, metody a výsledky práce. Samotným cílem bylo zanalyzovat vizuální komponenty využité v tématu kyselin, zásad a neutralizace v učebnicích chemie pro osmý ročník základních škol. Dále bylo cílem porovnat učebnice na základě celkového zastoupení jednotlivých komponentů (počet i proporce). Provedená analýza doplňuje současný přehled zastoupení o vizuálních komponentů. Bylo zjištěno, že nejvíce zastoupených obrazů v analyzovaném tématu mají učebnice nakladatelství Fraus, a naopak nejméně učebnice Nová škola. Z analýzy dále vyplývá, že většina učebnic nevyužívá v tématu kyselin, zásad a neutralizace žádné reprezentace ne úrovni sub-mikro. Tato reprezentace se nachází pouze v učebnicích nakladatelství Fraus a v učebnici Hravá chemie od nakladatelství Taktik. To se projevilo i v hodnocení přechodů mezi jednotlivými vizuálními komponenty, které žákům napomáhají k pochopení jednotlivých chemických jevů. Autorka práce si nekladla ambici určit, která učebnice je vhodnější pro výuku či...
Hodnocení obtížnosti učebnic chemie pro střední odborné školy
Vosyková, Lucie
NÁZEV: Hodnocení obtížnosti učebnic chemie pro střední odborné školy AUTOR: Lucie Vosyková KATEDRA: Katedra chemie a didaktiky chemie ŠKOLITEL: PhDr. Martin Rusek, Ph.D. ABSTRAKT: Tato diplomová práce navazuje na předcházející výzkumy učebnic pro základní, střední školy a gymnázia a zaměřuje se na analýzu obtížnosti textu učebnic chemie pro střední odborné školy nechemického zaměření. Cíli této práce je analyzovat obtížnost textu učebnic chemie pro SOŠ nechemického zaměření, pomocí metody Nestlerová-Průcha-Pluskal, obtížnost textu učebnic chemie pro SOŠ nechemického zaměření porovnat s obtížností textu učebnic chemie pro ZŠ a gymnázia, v neposlední řadě porovnat obtížnost textu jednotlivých kapitol vybraných učebnic ZŠ a SOŠ. Výsledky analýzy mají poskytnout učitelům, kteří hledají oporu pro svou výuku, možné kritérium pro výběr učebnice. Pět analyzovaných řad učebnic je na základě zjištění možné rozdělit na dvě skupiny. První tvoří učebnice nakladatelství Scientia a Fortuna, jejichž obtížnost textu je na odpovídající úrovni s nižším poměrem odborných pojmů. Druhou skupinou jsou dvě učebnice nakladatelství SPN a učebnice nakladatelství Eduko, jejichž obtížnost textu značně přesahuje doporučené hodnoty. Tyto učebnice je tak možné hodnotit jako méně vhodné pro samostatnou práci žáků s textem přímo při výuce...
Environmentální aspekty výuky chemie na gymnáziu
Schmutzerová, Linda
Hlavním cílem dizertační práce bylo zjistit u žáků středních škol, a zejména gymnázií, stav znalostí, názorů a postojů z oblasti chemie, zaměřených na environmentální problémy současnosti a jejich řešení. Na základě zjištěných faktů a analýzy současného chemického kurikula vyššího stupně osmiletých a čtyřletých gymnázií navrhnout jeho doplnění v předmětné oblasti. Nejprve byly mapovány současné trendy environmentální/ekologické výchovy na různých stupních vzdělávacího systému a analyzovány výsledky výzkumných šetření z oblasti přípravy, realizace a hodnocení environmentální/ekologické výchovy se zaměřením na sekundární stupeň vzdělávání. Pro zjištění stavu obsahu environmentálních prvků učiva v používaných učebnicích chemie na vyšších gymnáziích byla provedena analýza vybraných gymnaziálních učebnic chemie z hlediska obsahu eko-orientovaných pojmů, vyhodnocena jejich ekologicky využitelná témata v příslušných kapitolách a nabídnuta některá doporučení pro jejich doplnění. U vybraného vzorku žáků gymnázia a střední průmyslové školy bylo provedeno výzkumné šetření, zjišťující jejich názory na aktuální environmentální problémy v komparaci s jejich vědomostmi z ekologické problematiky. Východiskem k uskutečnění výzkumu byla formulace výzkumných otázek a jim odpovídajících hypotéz, zaměřených na...
Hodnocení obtížnosti učebnic chemie pro střední odborné školy
Vosyková, Lucie
NÁZEV: Hodnocení obtížnosti učebnic chemie pro střední odborné školy AUTOR: Lucie Vosyková KATEDRA: Katedra chemie a didaktiky chemie ŠKOLITEL: PhDr. Martin Rusek, Ph.D. ABSTRAKT: Tato diplomová práce navazuje na předcházející výzkumy učebnic pro základní, střední školy a gymnázia a zaměřuje se na analýzu obtížnosti textu učebnic chemie pro střední odborné školy nechemického zaměření. Cíli této práce je analyzovat obtížnost textu učebnic chemie pro SOŠ nechemického zaměření, pomocí metody Nestlerová-Průcha-Pluskal, obtížnost textu učebnic chemie pro SOŠ nechemického zaměření porovnat s obtížností textu učebnic chemie pro ZŠ a gymnázia, v neposlední řadě porovnat obtížnost textu jednotlivých kapitol vybraných učebnic ZŠ a SOŠ. Výsledky analýzy mají poskytnout učitelům, kteří hledají oporu pro svou výuku, možné kritérium pro výběr učebnice. Pět analyzovaných řad učebnic je na základě zjištění možné rozdělit na dvě skupiny. První tvoří učebnice nakladatelství Scientia a Fortuna, jejichž obtížnost textu je na odpovídající úrovni s nižším poměrem odborných pojmů. Druhou skupinou jsou dvě učebnice nakladatelství SPN a učebnice nakladatelství Eduko, jejichž obtížnost textu značně přesahuje doporučené hodnoty. Tyto učebnice je tak možné hodnotit jako méně vhodné pro samostatnou práci žáků s textem přímo při výuce...
Hodnocení obtížnosti učebnic chemie pro střední odborné školy
Vosyková, Lucie ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Vojíř, Karel (oponent)
NÁZEV: Hodnocení obtížnosti učebnic chemie pro střední odborné školy AUTOR: Lucie Vosyková KATEDRA: Katedra chemie a didaktiky chemie ŠKOLITEL: PhDr. Martin Rusek, Ph.D. ABSTRAKT: Tato diplomová práce navazuje na předcházející výzkumy učebnic pro základní, střední školy a gymnázia a zaměřuje se na analýzu obtížnosti textu učebnic chemie pro střední odborné školy nechemického zaměření. Cíli této práce je analyzovat obtížnost textu učebnic chemie pro SOŠ nechemického zaměření, pomocí metody Nestlerová-Průcha-Pluskal, obtížnost textu učebnic chemie pro SOŠ nechemického zaměření porovnat s obtížností textu učebnic chemie pro ZŠ a gymnázia, v neposlední řadě porovnat obtížnost textu jednotlivých kapitol vybraných učebnic ZŠ a SOŠ. Výsledky analýzy mají poskytnout učitelům, kteří hledají oporu pro svou výuku, možné kritérium pro výběr učebnice. Pět analyzovaných řad učebnic je na základě zjištění možné rozdělit na dvě skupiny. První tvoří učebnice nakladatelství Scientia a Fortuna, jejichž obtížnost textu je na odpovídající úrovni s nižším poměrem odborných pojmů. Druhou skupinou jsou dvě učebnice nakladatelství SPN a učebnice nakladatelství Eduko, jejichž obtížnost textu značně přesahuje doporučené hodnoty. Tyto učebnice je tak možné hodnotit jako méně vhodné pro samostatnou práci žáků s textem přímo při výuce...
Environmentální aspekty výuky chemie na gymnáziu
Schmutzerová, Linda ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Klečková, Marta (oponent) ; Feszterová, Melánia (oponent)
Hlavním cílem dizertační práce bylo zjistit u žáků středních škol, a zejména gymnázií, stav znalostí, názorů a postojů z oblasti chemie, zaměřených na environmentální problémy současnosti a jejich řešení. Na základě zjištěných faktů a analýzy současného chemického kurikula vyššího stupně osmiletých a čtyřletých gymnázií navrhnout jeho doplnění v předmětné oblasti. Nejprve byly mapovány současné trendy environmentální/ekologické výchovy na různých stupních vzdělávacího systému a analyzovány výsledky výzkumných šetření z oblasti přípravy, realizace a hodnocení environmentální/ekologické výchovy se zaměřením na sekundární stupeň vzdělávání. Pro zjištění stavu obsahu environmentálních prvků učiva v používaných učebnicích chemie na vyšších gymnáziích byla provedena analýza vybraných gymnaziálních učebnic chemie z hlediska obsahu eko-orientovaných pojmů, vyhodnocena jejich ekologicky využitelná témata v příslušných kapitolách a nabídnuta některá doporučení pro jejich doplnění. U vybraného vzorku žáků gymnázia a střední průmyslové školy bylo provedeno výzkumné šetření, zjišťující jejich názory na aktuální environmentální problémy v komparaci s jejich vědomostmi z ekologické problematiky. Východiskem k uskutečnění výzkumu byla formulace výzkumných otázek a jim odpovídajících hypotéz, zaměřených na...
Environmentální aspekty výuky chemie na gymnáziu
Schmutzerová, Linda
Hlavním cílem dizertační práce bylo zjistit u žáků středních škol, a zejména gymnázií, stav znalostí, názorů a postojů z oblasti chemie, zaměřených na environmentální problémy současnosti a jejich řešení. Na základě zjištěných faktů a analýzy současného chemického kurikula vyššího stupně osmiletých a čtyřletých gymnázií navrhnout jeho doplnění v předmětné oblasti. Nejprve byly mapovány současné trendy environmentální/ekologické výchovy na různých stupních vzdělávacího systému a analyzovány výsledky výzkumných šetření z oblasti přípravy, realizace a hodnocení environmentální/ekologické výchovy se zaměřením na sekundární stupeň vzdělávání. Pro zjištění stavu obsahu environmentálních prvků učiva v používaných učebnicích chemie na vyšších gymnáziích byla provedena analýza vybraných gymnaziálních učebnic chemie z hlediska obsahu eko-orientovaných pojmů, vyhodnocena jejich ekologicky využitelná témata v příslušných kapitolách a nabídnuta některá doporučení pro jejich doplnění. U vybraného vzorku žáků gymnázia a střední průmyslové školy bylo provedeno výzkumné šetření, zjišťující jejich názory na aktuální environmentální problémy v komparaci s jejich vědomostmi z ekologické problematiky. Východiskem k uskutečnění výzkumu byla formulace výzkumných otázek a jim odpovídajících hypotéz, zaměřených na...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.